Thursday, September 1, 2011

Technika Wojskowa 2003-07


Koniec Zimnej Wojny, oznaczajacy takze koniec niepohamowanego wyscigu zbrojen, spowodowal, ze nawet najbogatsze kraje czesciej wola modernizowac swe uzbrojenie, zamiast inwestowac w nowe, coraz kosztowniejsze wzory sprzetu. Modernizacja BMP-1 nie jest prosta z jednej zasadniczej przyczyny: pojazd ten konstruowano w taki spos�b, aby byl maksymalnie zwarty, opracowujac w tym celu od podstaw wiekszosc jego podzespol�w z ukladem napedowym wlacznie. Bardzo trudno zmienic w nim wiecej, niz np. srodki lacznosci, bez powaznej ingerencji w konstrukcje wozu. Miedzy innymi z tego powodu jego konstruktorzy, zamiast wieloetapowo modernizowac BMP-1, opracowali w 1977 r. BMP-2 (bedacy w rzeczywistosci nieznacznie zmodyfikowanym BMP-1 z dwuosobowa wieza i nowym uzbrojeniem), kt�ry w 1983 r. zastapil swego poprzednika na liniach produkcyjnych. Niezaleznie od tego BMP-1 byl jednak i nadal jest modernizowany. Przyswiecaja tym dzialaniom trzy cele: zwiekszenie mozliwosci bojowych pojazdu w jego dotychczasowej roli, zastosowanie BMP-1 jako nosnika nowych system�w uzbrojenia oraz uniezaleznienie sie od pierwotnego dostawcy czesci zamiennych. W ciagu ostatnich trzech lat, bo tyle uplynelo od prezentacji cyklu artykul�w na ten temat (patrz nTW 1 i 2/2000), ujawniono kilka nowych propozycji modernizacji BMP-1. Czesc z nich to rozwiazania, wynikajace z lokalnych potrzeb, inne moglyby niewatpliwie zainteresowac szeroki krag uzytkownik�w. Niekt�re sa niezbyt udane, inne rokuja spore nadzieje.