Friday, August 5, 2011

Technika Wojskowa Historia 2011-04


Pomimo nadanej cyfry I, jednostki Typu I nie byly pierwszymi, kt�re zasilily Kriegsmarine. Cala seria miala dw�ch przedstawicieli. Byla to konstrukcja oceaniczna, bazujaca koncepcyjnie na rozwiazaniach oferowanych Hiszpanii, gl�wnym zadaniem mialo byc zwalczanie zeglugi poza przybrzeznymi akwenami europejskimi. Byly uznawane za jednostki doswiadczalne - ich pr�by wykazaly bledy w koncepcji, co doprowadzilo do opracowania bardziej dojrzalych technicznie typ�w, VII oraz IX - przez co mialy sluzyc do cel�w szkolno-treningowych. Pomimo tego, w momencie wybuchu wojny zostaly skierowane do dzialan operacyjnych. W ich konstrukcji zastosowano tradycyjny uklad dwukadlubowy. Podstawowa czesc jednostki, kadlub cisnieniowy, zostal podzielony na szesc przedzial�w wodoszczelnych. W jego wnetrzu znalazlo sie miejsce dla szesciu wyrzutni torped kalibru 533 mm - cztery w czesci dziobowej oraz dwie rufowej. Jednostka ognia skladala sie z czternastu podwodnych pocisk�w, kt�re mogly byc zastapione przez 42 miny morskie stawiane przez wyrzutnie. Uzupelnieniem podstawowego oreza byla artyleria lufowa - pojedyncza armata kalibru 105 mm umieszczona przed kioskiem, a takze automatyczna armata przeciwlotnicza kalibru 20 mm na kiosku. Uklad napedowy byl tradycyjny - na powierzchni pracowaly dwa wysokoprezne silniki firmy MAN (M8V40/46) o mocy 1400 KM kazdy. Przekazywaly one swoja moc na dwa waly napedowe, zakonczone tr�jplatowymi srubami.