Monday, August 15, 2011

Technika Wojskowa 2000-12


Nasz bohater, samolot F-16 wprowadzil rewolucyjne zmiany w dotychczasowych pogladach na konstrukcje i zastosowanie taktycznych samolot�w bojowych. Wykazal, ze wiekszy niekoniecznie znaczy lepszy, ze najnowoczesniejsze systemy samolotu moga funkcjonowac niezawodnie i ze najbardziej zaawansowany technicznie samolot nie musi byc samolotem najdrozszym. Program F-16 konsekwentnie byl zorientowany na rozwiazania perspektywiczne - poczawszy od etapu projektu, poprzez kolejne, coraz doskonalsze wersje, stale utrzymujac sie na najwyzszym swiatowym poziomie. F-16 zawdziecza swa popularnosc niezwyklemu polaczeniu nowoczesnej konstrukcji, wielozada-niowosci i korzystnej ceny. W swoim czasie stwarzal mozliwosc modernizacji lotnictwa bojowego przy najnizszych kosztach operacyjnych. Obecnie, ze wzgledu na coraz wieksze zuzycie, samojoty wczesnych serii staja sie coraz bardziej awaryjne. W najnowszych odmianach przenosi on najnowoczesniejsze systemy uzbrojenia, kt�re moga byc uzyte zar�wno w dzien, jak i w nocy, w kazdych warunkach atmosferycznych. Niestety, nie mozna tego powiedziec o wersjach F-16A/B, dostosowanych gl�wnie do uzbrojenia niekierowanego. Prace nad samolotem - zaliczonym do rodzacej sie trzeciej generacji maszyn bojowych - mszyly na poczatku lat 70. W lutym 1974 r. dokonano oblotu pierwszego prototypu, a w piec lat p�zniej pierwsze maszyny seryjne pojawily sie w linii, r�wnolegle w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej (Belgia i Holandia).