Thursday, August 4, 2011

Technika Wojskowa 2000-04


Brytyjski koncern Vickers Defence Systems (VDS) ma nadzieje na zagraniczne zam�wienia na swe czolgi w eksportowej wersji Cliallenger 2E. Na potrzeby brytyjskie czolg�w w podstawowym wariancie powstanie 386. Do tej pory jedynym importerem Challenger�w 2 jest Oman, kt�ry odebral 18 czolg�w, cztery WZT i dwa pojazdy do nauki jazdy i zam�wil 20 kolejnych czolg�w, kt�re maja byc dostarczone w tym roku. Czolgi dla Omanu maja udoskonalona klimatyzacje, wydajniejszy uklad chlodzenia silnika umozliwiajacy utrzymanie mocy przy temperaturze powietrza rzedu 50�C. Z kolei Challenger 2E otrzymal nowa jednostke napedowa - EuroPowerPack skladajacy sie z 12-cylindrowego silnika diesla MTU 883 o mocy 1500 KM i automatycznej transmisji Renk 295 TM. Nowa jednostka napedowa zapewnia nie tylko lepszy wskaznik obciazenia mocy, ale r�wniez zwiekszy predkosc maksymalna i przyspieszenia czolgu. W Chal-lengerze 2E powiekszono zbiorniki paliwa, co umozliwia zwiekszenie zasiegu do 550 km. Zmodyfikowano tez gasienice, m.in. zastosowano nowe gumowe nakladki, kt�re zachowuja swe wlasciwosci nawet w bardzo wysokich temperaturach. Challenger 2E moze pokonywac brody o glebokosci do 2 m.