Thursday, August 25, 2011

Novinky MPM Issue 58


V�voj nemeck�ho kur�rn�ho letounu zacal v roce 1934 n�vrhem konstrukt�ra tov�rny Fieseler Rhein-holda Mewese. �lo o jednomotorov� tr�m�stn� vzperov� horno-plo�n�k sm�en� konstrukce. Dvoud�ln� kr�dlo bylo pred n�be�nou hranou opatreno pevn�m slotem a vzadu velk�mi �terbinov�mi vztlakov�mi klapkami, pri jejich� skl�pen� se �merne vychylovala i krid�lka. Prvn� prototyp vzl�tl na jare 1936 a byl poh�nen vidlicov�m osmiv�lcem Argus As 10C o v�konu 240 k. Fieseler se sv�m Fi 156 porazil ve zkou�k�ch konkurencn� Bf 163, Siebel Si 201 a v�rn�k Focke-Wulf Fw 186. D�ky tomu Luftwaffe objednala 10 preds�ri-ov�ch kus� Fi 156 A-0, kter� se do slu�by dostaly behem roku 1937. S�riov� stroje nesly oznacen� Fi 156A-1 a kjednotk�m pri�ly na konci roku 1937. V obdob� 1937-1945 se vyrobilo okolo 2 900 ks. V roce 1943 byla v�roba presunuta z matersk� tov�rny do tov�rny Bene�-Mr�z v Chocni a c�stecne do tov�rny Morane-Saulnier. V obou tov�rn�ch pokracovala v�roba i po v�lce. V Ceskoslovensku jako K-65 C�p, ve Francii jako MS.500.