Monday, August 22, 2011

Morza Statki i Okrety 2011-01


Po zakonczeniu Wielkiej Wojny Wlochy na stale dolaczyly do swiatowych mocarstw morskich. Ze wzgledu na konflikt interes�w w Afryce P�lnocnej potencjalnym przeciwnikiem marynarki stala sie francuska Marine Nationale. Obie floty mialy podobny potencjal w ciezkich jednostkach i obie po doswiadczeniach wojny, odrzucily teorie Mahana o silnej flocie liniowej oraz decydujacej bitwie. Wlosi opowiadali sie za taktyka wojny zaczepnej na szlakach komunikacyjnych do kolonii w Afryce P�lnocnej, w kt�rej przede wszystkim mialy sie liczyc male szybkie okrety o silnym uzbrojeniu. Gl�wnym zadaniem Regia Marina bylo utrzymanie kontroli nad Morzem Jonskim i Tyrrenskim w celu zabezpieczenia komunikacji z Libia i wyspami Dodekanezu. Doprowadzilo to do wybuchu lokalnego wyscigu zbrojen morskich w klasach niszczycieli i okret�w podwodnych. W reakcji na pierwsze duze francuskie kontrtorpedow-ce (contre-torpilleurs) typu Chacal (zw. tez typem Jaguar), wloskie stocznie odpowiedzialy duzymi niszczycielami typu Navigatori. R�wnowage dla czterokomi-nowych superniszczycieli typu Guepard mialy stworzyc pierwsze krazowniki lekkie z serii Condottieri (pierwotnie klasyfikowane jako grandi esploratori). Masowo budowano r�wniez okrety podwodne.