Friday, August 26, 2011

Militaria Vol.4 No.1 1999


Pociag skierowano przede wszystkim do Moskwy gdzie pod nadzorem wlasciwych sluzb kolejowych oraz pracownik�w GBTU przeprowadzono kontrole wykonania (zgodnosc z normami kolejowymi, a gl�wnie gabarytami), dostarczono ostra amunicje, wyposazenie itp. 9 pazdziernika 1941 r. tuz przed odjazdem pociagu do jego zatogi jako maszynista--instruktor przydzielony zosta! M.T. Fokin z Depo im. Iljicza, kt�ry mial poprowadzic pociag na front do Mozajska (linia kolejowa Mo-skwa-Wjazma). Pociag wszedl w sklad wojsk 5. Armii Frontu Zachodniego i jeszcze tego samego dnia wyslany na rozpoznanie w kierunku Gzatska (obecnie Gagarin). 10 pazdziernika na wiadomosc o rozpoczetej ofensywie niemieckiej (operacja �Tajfun" majaca na celu zdobycie Moskwy) BP Nr 1 Za Stalina wyslany zostal w kierunku Gzatska przeciw czolgom niemieckim. Pod stacja Kolesniki (174 km na zach�d od Moskwy) pociag niespodziewanie napotkal zgrupowanie czolg�w niemieckich (prawdopodobnie z Grupy Pancernej Guderiana) i 11 pazdziernika w boju z nimi zostal unieruchomiony i utracony (5).