Tuesday, August 16, 2011

Lotnictwo 2006-01


Ale trudno bedzie osiagnac kompromis skoro do walki o globalny rynek, obie strony wystawily nowe typy samolot�w. Na poczatku pazdziernika Airbus otrzymal ostateczna zgode udzialowc�w na produkcje A 350, konkurenta amerykanskiego B 787 i jednego z przedmiot�w toczacego sie sporu. Bez entuzjazmu Amerykanie odpowiedzieli na europejska propozycje zawieszenia na 2006 r. pomocy publicznej dla projektu B 787. Ich zdaniem sama gotowosc udzielenia wparcia, kt�ra wyrazily wczesniej europejskie rzady, wplynie na koszty finansowania Airbusa niezaleznie, kiedy zostanie podpisany czek. W pazdzierniku 2004 r. rzad Stan�w Zjednoczonych zlozyl do WIO formalna skarge przeciwko praktykom udzielania Airbusowi pomocy publicznej. Tym samym rozpoczal sie najgoretszy jak dotad etap trwajacego od niemal 35 lat sporu o subsydia dla producent�w duzych samolot�w cywilnych Large CMI Aircraft (LCA) (samoloty powyzej 100 miejsc pasazerskich). Mimo, ze obecne zaognienie na linii Bruksela-Waszyngton ma swoje zr�dla w 2000 r. i poczatku programu europejskiego super-jumbo A 380, to jego rzeczywiste przyczyny maja znacznie glebsze korzenie.