Friday, August 19, 2011

Lotnictwo 2004-02


Korzenie W-3 siegaja przelomu lat 60. i 70., a wiaza sie z potrzeba zastapienia, w�wczas juz przestarzalego, smiglowca Mi-4. W miejsce smiglowca tlokowego mial sie pojawic nowy, 10-15 miejscowy, smiglowiec turbinowy wypelniajacy luke pomiedzy Mi-2 (7 miejscowy, turbinowy), a Mi-8 (24 miejscowy, turbinowy). Wlasciwy W-3 powstawal w II polowie lat 70. Zakladano, ze jego podstawowym odbiorca bedzie ZSRR, wiec wymagania tego rynku uksztaltowaly jego wersje wyjsciowa. Kilkakrotne zmiany wymagan przez gl�wnego odbiorce, wydluzyly dopracowanie prototypu i certyfikacje smiglowca. Tak sie nieszczesliwie zlozylo, ze poczatek produkcji seryjnej W-3 zbiegl sie w czasie z okresem przemian w Europie. W ciagu niecalych 2 lat rozpadly sie powiazania gospodarcze w ramach RWPG, zniklo pojecie rynku wschodniego, ba rozpadl sie gl�wny odbiorca - ZSRR. Natychmiastowa ekspansja na trudny rynek zachodni smiglowca przygotowywanego na wsch�d byla malo realna. By w og�le o tym myslec nalezalo bowiem nie tylko dostosowac smiglowiec, ale i (co trudniejsze) stworzyc na zachodzie wlasna siec sprzedazy i serwisu. Trud ten podjeto i dzis W-3, jako jeden z nielicznych na swiecie, posiada zar�wno certyfikat rosyjski (spadkobiercy ZSRR) jak i certyfikat USA (wg przepis�w FAR), a sto kilkadziesiat wyprodukowanych smiglowc�w to nie malo jak na jeden zaklad z nie najwiekszego kraju.