Tuesday, August 9, 2011

Illustrovana Historie Letectvi


Patrne ka�d�, kdo by mel uv�st nekter� z na�ich predv�lecn�ch letounu, b� si vzpomenul na st�hac� Avii B-534. Prob�r�me-li se v�ak dokumenty o bojov�ch operac�ch ceskoslovensk�ho letectva za v�lky i pred n�, ukazuje se, �e mnohem u�itecnej�� by) nen�padn� v�ce�celov� dvojplo�n�k Letov �-328. Stroj, kter� svoj� koncepc� vezel je�te hluboko ve dvac�t�ch letech, nikdy nevynikal vysok�mi v�kony a byl prakticky zastaral� u� pri sv�m zav�den� do v�zbroje. Presto se s �spechem u��val a� do konce druh� svetov� v�lky. Byl nasazen k odr�en� madarsk�ch vp�du na na�e �zem�, dopravoval letce pro zahranicn� odboj a nakonec sc stal hlavn�m �dern�m prostredkem Kombinovan� letky za Slovensk�ho n�rodn�ho povst�n�, kdy dok�zal obst�t i proti mnohem modernej�� technice nepr�tele. Nekter� �l�taj�c� chmelnice", jako Fairey Swordfish nebo Polikarpov Po-2 se osvedcily l�pe ne� stroje modernej��ch konstrukc�. Do t�to spolecnosti lze zaradit i na�i �kravku", ��mol�-ka" ci �bombard�k v pr�ipl�ti", jak se tomuto ncjroz��renej��mu typu Letov� (Vojensk� tov�rny na letadla) r�k�valo. Koncem dvac�t�ch let dost�valo ceskoslovensk�, loty�sk�, tureck� a^jugoslavsk� vojensk� letectvo do v�zbroje pruzkumn� a bombardovac� letoun Letov $-16. Tento jednornotorov� dvojplo�n�k s kovovou kostrou a pl�ten�m potahem predstavoval velice zdarilou konstrukci a nen� divu, �c v�robce nab�dl ministerstvu n�rodn� obrany i jeho zmen�enou verzi �-28, kterou mel poh�net tehdy nov� motor Walter Castor I o maxim�ln�m v�konu 176 kW (240 k).