Saturday, July 23, 2011

Technika Wojskowa 2010-08


Prace nad Pancyrem mogly byc kontynuowane dzieki pierwszemu kontrahentowi ze Zjednoczonych Emirat�w Arabskich i zainteresowaniu innych potencjalnych klient�w zagranicznych. Pierwsze pr�by �nowego" Pancy-ra-S1 na poligonie w ZEA rozpoczeto w pazdzierniku 2002 r. Eksportowy sukces stal sie kluczowym czynnikiem dla przyszlosci programu, jednak problem�w technicznych i organizacyjnych bylo tyle, ze wypelnienie warunk�w kontraktu z ZEA stanelo pod znakiem zapytania. Do narastania op�znienia przyczynialo sie niedostateczne finansowanie ze strony rosyjskiej oraz problemy techniczne - wg KBP przede wszystkim zwiazane ze stanem prac nad radarem sledzenia 1RS1 (1RS1-1) u partnera projektu. Konstruktorom radaru 1RS-M udalo sie w koncu spelnic wszystkie postawione wymagania, ale wedlug opinii integratora zestawu, w czasie gdy osiagnal dojrzala postac, byl juz urzadzeniem wyraznie przestarzalym pod wzgledem koncepcji oraz nie dysponujacym potencjalem modernizacyjnym. Prace �wlokly sie" juz niemal dziesiaty rok i w chwili zakonczenia integrator nie uznal ich efektu za satysfakcjonujacy. KBP myslalo juz wtedy o bardziej perspektywicznej konstrukcji, ale Fazotron nie przejawial wiekszego zainteresowania nowym kierunkiem prac - oznaczaloby to znaczne naklady finansowe w stosunkowo kr�tkim czasie oraz duze ryzyko techniczne. Takie podejscie do zmieniajacych sie reali�w oraz wymagan zemscilo sie na tw�rcach pierwszego wariantu radaru sledzenia, co rzutuje na wzajemne relacje �wczesnych partner�w po dzien dzisiejszy.