Friday, July 22, 2011

Samolot Bombowy Blenheim


Pojawienie sie pierwszych samolot�w o konstrukcji calkowicie metalowej, zbudowanych z uzyciem lekkiego i wytrzymalego duraluminium, dalo konstruktorom nowe mozliwosci w zakresie projektowania samolot�w. Przede wszystkim pokrycie wykonane z duraluminium umozliwilo przejecie czesci obciazen struktury samolotu, co z kolei prowadzilo do �odchudzenia" konstrukcji nosnej platowca - wreg i podluznie w kadlubie oraz dzwigar�w i zeber w skrzydlach i usterzeniu. Taka konstrukcja, przy zblizonej wytrzymalosci, byla znacznie lzejsza. Ponadto nowa metoda budowania samolot�w, nazwana konstrukcja p�lsko-rupowa, zapewniala tez wieksza wytrzymalosc na skrecanie, co z kolei umozliwilo rezygnacje z klopotliwych zastrzal�w. Na przelomie lat 20. i 30. stopniowo opanowano technologie budowy samolot�w z uzyciem tych material�w, choc poczatkowo konstruktorzy nie w pelni wykorzystali zalety konstrukcji metalowych. Dopiero w pierwszej polowie lat 30. zaczeto projektowac wolnonosne jednoplaty, charakteryzujace sie znacznie mniejszymi oporami aerodynamicznymi, napedzane silnikami o coraz wiekszej mocy (w tym okresie postep w zakresie tlokowych jednostek napedowych byl bardzo duzy).