Tuesday, July 26, 2011

Novinky MPM Issue 37


Na �vod je treba r�ci, �e konstrukce MiG-15 ji� od prvopoc�tku poc�tala s verz� pro taktick� pruzkum i s mo�nost� v�ecen� tercu. Umo�novala to �univerz�ln�" lafeta, kdy po vyjmuti 37mm kan�nu a demont�i mal�ch dv�rek na spodn� c�sti trupu na n� mohla b�t um�stena svisle sn�mkuj�c� kamera. Tato mo�nost byla vyu��v�na tak� u n�s, takto upraven� letouny v�ak pravdepodobne nemely ��dn� zvl�tn� oznacen�. Novej�� varianta MiG-15 bis ji� mela kryt lafety jin�, bez zm�nen�ch dv�rek. V roce 1957 vznikl po�adavek na prestavbu MiG-15bis pro taktick� pruzkum. Jeho realizace byla zad�na Leteck�m opravn�m Kbely, kde v n�sleduj�c�m roce vznikla varianta MiG-15 bisR. Do lafety byly zabudov�ny dve kamery, dal�� dve pak byly um�steny v trupu na �kor zmen�en� hlavn� palivov� n�dr�e. V�zbroj musela b�t zredukov�na pouze na lev� kan�n r�e 23 mm s nezmenen�m mno�stv�m streliva. Spodn� potah lafety byl opatren elektricky otv�ran�mi dv�rky. Dal�� dv�rka se stejn�m pohonem byla um�stena hned za lafetou. Zmen�en�m objemu palivov� n�dr�e o 240 litru do�lo k nutnosti instalace vet��ch GOOlitrov�ch pr�davn�ch n�dr�� (speci�lne vyroben�ch pro tuto verzi). Klasick� �bisov�" n�dr� mela objem 400 litru. Na kr�dlo byla instalov�na ctverice z�vesn�ku s operkami, kter� byly urceny pro z�bleskov� pumy. Jejich z�blesk byl synchronn� s funkc� kamery.